“ Єдність світу природи і світу дитячої душі.”



                                                 Підготувала:
                                                        вчитель української мови та                                                                                                                            літератури
                                                        СЗОШ I-III №9
                                                        Козиряцька Тетяна Григорівна




Тема: М. Стельмах, «Гуси-лебеді летять». Символ образу гусей-лебедів. Єдність світу природи і світу дитячої душі.

Мета:допомогти учням усвідомити символічні образи та художню красу; закріпити набуті знання; розвивати асоціативне мислення ,творчу уяву, увагу,  спостережливість уміння визначати та зясовувати художні особливості повісті; виховувати в учнів почуття любові до  рідної землі, почуття пошани до звичаїів, традицій свого народу, естетичні почуття та смаки учнів.

Цілі:
Учні знатимуть: особливості мови твору; зміст поняття символ, що символізують лебеді в фольклорі .
Учні вмітимуть: пояснювати, як у творі поєднуються світ природи і світ людини; розкривати алегоричний зміст образу лебедів; висловлювати власне ставлення ;  оцінювати роботу однокласників.
Компетентності: соціальна і громадянська, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Тип уроку: урок формування і засвоєння нових знань.
Обладнання: проектор, підручник, ілюстрації учнів до твору,               паперові лебеді, предмети-загадки, епіграф на дошці.
Методи, прийоми, форми роботи:  літературний диктант, усне малювання, виразне читання уривків, «Незакінчене речення», складання сенкану.
Теорія літератури: автобіографічна повість, символ.
Міжпредметні звязки:  музика, образотворче мистецтво, історія, кіномистецтво, народознавство.


                             Хід уроку:

I.                  Організаційний момент (підготовка учнів до уроку)

II.               Повідомлення теми, мети уроку.
Епіграф :                                                                 А лебеді летять….
                                                                                 над моїм дитинством…
                                                                                 над моїм життям…
                                                                                             М. Стельмах
III.           Опрацювання навчально матеріалу
1.     Слово учителя.
         Життя людини починається дитинством. Всі дорослі були дітьми, тільки мало хто це пам’ятає, а пам’ятати-таки повинні, оскільки дитинство –  неповторна пора, за якою шкодуєш лише тоді, коли вона промайне. Тоді у той чарівний світ можна повернутися хіба що уявою. Коли доросла людина згадує своє дитинство, на її вустах з’являється усмішка, що осяває усіх і все.І сьогодні ми здійснимо уявну подорож у світ дитинства Михайла Стельмаха, бо його «Гуси-лебеді летять» - це своєрідна сповідь дорослого письменника. А яким цей світ був для головного героя, що найбільше запам’яталося йому, як формувався світогляд митця, ми і довідаємося на сьогоднішньому уроці.
           А зараз я вам пропоную на малюнках  записати декілька слів-асоціацій саме про ваше дитинство.(Мої асоціації – черешня, горище, подаруночки від зайчика, ялинка) Ви бачите, діти, що у кожного свої, власні улюблені спогади про цю пору вашого життя. А щодо головного героя твору, які б слова він записав на аркуші разом з вами?
(учні відповідають свої варіанти)

2.     Учениця презентує буктрейлер до повісті.

3.     Виступ учнів про історію написання повісті

  Михайло Панасович Стельмах написав повість про власне дитинство — «Гуси-лебеді летять». Роботу над нею письменник датував 1963–1964 роками. Проте спогади про все, що було відчуто і пережито в ранні літа, які проминули в селі Дяківці (тепер це Літинський район Вінницької області), пам’ять про рідних і односельців, про події, що пройшли колись перед очима, видно, взяли в полон надто сильно .Отже, за роботу над оповіддю про дитинство Михайло Панасович узявся, досягнувши свого творчого віку.Михайло Панасович у повісті малює людей і обставини так, як він їх побачив, запам’ятав, зрозумів.
 Цю повість М. П. Стельмах присвятив своїм батькам — «з любов’ю і зажурою»
4.     Учитель проводить гру « Відгадай предмет» (показує учням гарбузове насіння, ключ , книжку «Пригоди Тома Сойера» , малюнки грибів), проводить літературний диктант
Літературний диктант (виконується письмово, кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)
1.     Від імені кого ведеться розповідь у повісті М.Стельмаха? (Від першої особи)
2.     Яке диво сталося на очах у Михайлик, коли він спостерігав за лебедями? (Вони повернулися знову)
3.     Чому сміявся дід? (Бо Михайлик злякався, що сонце, як мама, моєе загубити ключі)
4.     Чим прославився дід головного героя? (Він був майстром , який умів робити все)
5.     Яке дуже сильнее захоплення було у головного героя?  (Читання кижок)
6.     Кому Михайло дав жменю насіння?  (Маленькому голодному хлопчикові)
7.     До яких хитрощів удався хлопець, щоб довше читати книжки?  (Залазив на піч з каганцем, коли всі посніть)
8.     Хто навчив маленького Михайлика любити красу природи й землю?  (Мати)
9.     Що зібрав Михайлик, щоб стишити гнів матері за взяте без дозволу гарбузове  насіння? (Щавель на борщ)
10.                        Як Михайлик узимку ходив до школи, не маючи чобіт?  (Його носив батько на руках)
11.                        Хто наполягав на тому, щоб Михайлик обовязково навчався в школі? (Мати)
12.                        Хто, за висловом писменника, пролітав над хатою, над дитинством і над його життям? (Лебеді)
5.     Словесне малювання.
6.     Вчитель. Яким ви уявляєте головного героя?
7.     (Відповіді учнів).
8.     А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси –лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв (учні продивляються уривок з фільму) .
Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом? Який характер у нього?Що вам про нього відомо? (Відповіді учнів).
9.     Розповідь вчителя
«От і принесли лебеді нам на крилах життя», – говорить дід Дем’ян.
Знайдіть і прочитайте діалог між хлопчиком і дідусем. Про  які ключі говорив  дідусь? А чи бачили ви, як повертаються лебеді із вирію?
10.Проблемне питання
- Чому автор назвав свою повість «Гуси-лебеді летять»
З’ясування змісту поняття “символ”.
Учитель. Символ – це художній образ, який містить вказівку на предмет зображення і, водночас, на предмет, явище, ідею, які безпосередньо не називаються. Про образи-символи ми вели мову на попередніх уроках. Згадаймо, бодай, два: тополя – символ стрункої молодої дівчини, Дніпро – символ України. Є символи народного життя, вони відображені у народній творчості. Скажімо, весна – символ молодості, осінь – старості, ворон – біди та ін. Своїм корінням такі символи сягають давніх часів, первісних вірувань людини.
– Що символізують лебеді у повісті?
– Як ви прокоментуєте такі слова: «Із святково білих хмар, вилітають лебеді і натрушують на хати, на землю і в душу свою лебедину пісню. І хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, в цім світі… А лебеді летять… над моїм дитинством… над моїм життям…». Приліт лебедів символізує початок весни, нового життя…
- Пригадайте, який твір називають автобіографічним? (Автобіографічним називають твір, головним героєм якого  сам автор  ).                                                   - Що підсилює відчуття, що автор описує своє дитинство? (Розповідь від першої особи).                                                                                                                                  - У якому часі ведеться розповідь? (Письменник веде розповідь то в теперішньому, то в минулому часі. Від цього читач уявою ніби переноситься   колишнього в сьогодення).                                                                  
11. Бесіда з класом
Прочитавши твір, ви , мабуть,  переконались, що Михайлик дуже любив природу, розумів, відчував її. А хто його цьому навчив?Для того, щоб відчути єднання природи і душі дитини, ми будемо працювати з текстом. Хто прищепив Михайлику любов до тваринного і рослинного світу? 
 Чому мати Михайлика носила гарбузове насіння в довжелезній вузькій торбині на поясі? («Це для того виношую, щоб у ньому раніше прокидалося життя і щоб гарбузи були більшими. Ти ж бачив, в нас гарбузи, як підсвинки, лежать?»
• Яким насінням була «багата» мати хлопчика? («В них лежало все те, що далі зійде, зацвіте, закрасується й перев’ється по всьому городі: огірки, квасоля біла, ряба й фіалкова, безлуский горіх, турецький боб, чорне просо на розвод, кукурудза жовта й червона, капуста, буряки, мак, морква, петрушка, цибуля, нагідки, чорнобривці, гвоздика і ще всяка всячина») Про що це свідчить?
• Чого навчила мати Михайлика? («Вона перша в світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна, і як у розквітлому соняшнику ночує оп’янілий джміль. Від неї першої я почув про калинковий міст, до якого й досі тягнуся думкою і серцем…»)
*Яким чином однокрила качка, яка жила у дворі родини Михайлика, могла «розбиратися в людях»? («Коли біля нашої хвіртки з’являлася добра людина, ми чули догідливе чи розважливе «так-так-так». Ішла славна людина до хати, то й качка, хильцем-хильцем, супроводила її, немовби статечна господиня. Та досить було з’явитися на вулиці лютобровому дерилюду Митрофаненку або хитрюзі й пустомолоту Юхриму Бабенку, як птиця нагогошувалась, починала вибивати ногами сердиту плетеницю і застуджено репетувати: «ках-ках-ках!»)
Сам автор бажав кожному, хто читав або читатиме його повість, не бути “ хол однооким, уміти бачити красу, любити рідну землю, що така свіжа, така м’яка, мов колиска”. “ І щоб люди мали людяність у серці, хліб на столі і не журились”.
Перегляд відеофрагменту( хлопчик віддає насіння) Що вас вразило у цьому епізоді? Чому Михайлик не пожалів насіння для хлопця-жебрака? Про що свідчать слова вдячності, висловлені жебрачкою? Як вдалося юному акторові передати ненависть до тих, хто пожалкував жебрачці і її маленькому хлопчику шматок хліба? Як режисеру кінофільму вдалося передати внутрішній стан Михайлика?
12.Заповнити схемку
https://dorobok.edu.vn.ua/uploaded/dyachuk/ukr_lit_5/stelmax/image001.png
12.Проблемне питання
Якого кольору душа Михайлика? Як ви вважаєте?Якщо б вам запропонували намалювати ,які б кольори ви дібрали?(учні наводять свої думки)
Учитель показує,чи схоже на душу хлопчика(малюнок-колір неба, поля)
13.                       Чи є народозначі елементи в творі
14.                       У дібраних цитатах слово-образ видаляють із речення і пропонують відгадати, про кого або про що йде мова. Наприклад, «Коли біля нашої хвіртки з’являється добра людина, ми чули догідливе чи розважливе «так-так-так» (качка); «_________ своїми ключами відімкне землю» (сонце); «прямо над нашою хатою пролітають ________» (лебеді); «На човнику й веслі від’їхав від нас __________» (травень); «Не чуєш, як ___________ пішло нашим городом?»
15.                       (літо).

ІV. Рефлексивно–оцінювальний етап.
1.Складання сенкану за варіантами (1в –Михайлик,2-лебеді)
2.Зачитування віршів, складених дітьми
 V. Підсумок роботи (взаємооцінювання)
1.     «Незакінчене речення». Отже, «Гуси-лебеді летять» – це твір про …
 2. На цьому уроці :
-навчився,
-взяв собі у життя.
Я відчула задоволення від співпраці з вами, ще раз переконалася, що ви вчитеся не просто читати, а формувати себе як людину, намагаєтеся бачити,відчувати.
Народна мудрість говорить:Крила міцніють в польоті.Тож я вам бажаю вдалої дороги,нехай ваші мрії здійсняться.Завжди памятайте незабутні роки дитинства.
VI.Домашнє завдання
Скласти діалог: «Я б з Михайликом поговорив про…»

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога